2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
 Uusi tietosuoja-asetus (GDPR) tulee – oletko valmis?
24.05.2018 09:22 | Mia-Riitta Niemi
GDPR astuu voimaan nyt 25. toukokuuta 2018. Eurooppalaisten yritysten täytyy tuona
päivänä toimia GDPR:n mukaisesti tai ne uhkaavat saada raskaat sakot, jotka voivat
nousta jopa neljään prosenttiin liikevaihdosta tai 20 miljoonaan euroon. Tämä koskee
kaikkia EU:een rekisteröityneitä yrityksiä sekä niitä, joilla on tytäryhtiö EU:ssa. Useat
kyselyt paljastavat, että yrityksillä ja organisaatioilla on ollut loppujen lopuksi melko vähän
tietoa tästä uudesta säädöksestä, vaikkakin se on ollut varmasti yksi kevään puhutuimmista
aiheista. Useissa yrityksissä/organisaatioissa viime hetkillä on vasta alettu miettiä mitä tämä
käytännössä meille tarkoittaa. 
 
Tässä vielä Claron viimehetken 10 kohtaa jotka kannattaa tarkistaa:
1. Olemmeko nimenneet tietosuoja-asioista vastaavan henkilön sekä selvittäneet,
edellyttääkö asetus meiltä tietosuojavastaavan nimittämistä?
2. Onko yrityksessämme määritelty tietosuojakäytännöt?
3. Olemmeko varmistaneet varmasti, että kaikkeen henkilötietojen käsittelyyn on laillinen
peruste?
4. Olemmeko informoineet henkilöstöä ja asiakkaita siitä, miten käsittelemme heidän
henkilötietojaan?
5. Onko yrityksessämme määritelty henkilötietojen säilytysajat? Vanhentuneet tiedot täytyy
poistaa.
6. Onko henkilöstöllä ja asiakkailla pääsy heidän omiin henkilötietoihinsa ja oikeus
vaikuttaa niiden käyttöön?
7. Vastaako ulkoistamissopimukset (esim. ulkoistettu IT-tuki) tietosuoja-asetuksen
velvoitteita?
8.Noudattaako tiedonsiirtomme EU:n ulkopuolelle tietosuoja-asetusta?
10. Onko tietoturvaloukkauksia (esim. hakkerointi) varten suunniteltu ilmoitusprosessi?
 
Me Clarossa olemme pyrkineet käymään läpi vielä uudestaan erityisellä tarkkuudella kaikki
alihankkijoidemme sopimukset, jotta varmasti kaikki he myös noudattavat GDPR asetuksia.

( Päivitetty: 03.06.2018 09:29 )

 - Mia-Riitta Niemi | Linkki



 Palaute
16.01.2018 15:07 | Ani Kokkonen
Milloin viimeksi annoit (positiivista) palautetta? 
 
Palautteen antaminen on taitolaji. Ei se mitä sanotaan vaan miten sanotaan. Negatiivisenkin palautteen voi antaa rakentavasti. 
 
Positiivisen palautteen antaminen on hyvin tuottoisaa, ei pelkästään vastaanottajalle vaan myös palautteen antajalle. Positiivisesta palautteesta saa uskomattoman määrän sellaista energiaa, joka tsemppaa eteenpäin. Antaa uskoa omaan tekemiseen. Työelämässä positiivisen palautteen antaminen auttaa toimimaan tehokkaammin ja työhyvinvoinnin nousemaan. 
 
Suomalaisessa kulttuurissa positiivinen palaute, kannustus ja kehuminen voivat tuntua vieraalta. Oppia voisi ottaa mm. amerikkalaisuudesta. Mikäli palautteen antaminen ei tunnu oikealta, on sitä hyvä harjoitella. Tiimeissä tulisi sopia päivä kuukaudessa, jolloin kaikille annetaan sparraavaa palautetta. Tällöin kynnys palautteen antamiseen laskee.
 
Millä tavoin palautetta kannattaa antaa riippuu henkilön persoonasta. Jotkut kokevat julkisen palautteenannon kiusallisena kun taas toiset nauttivat siitä. Palautteenannolle on monta hyvää kanavaa, joten kannattaa tutustua, mikä kenellekin on sopivin.

 - Ani Kokkonen | Linkki



 Joulutervehdys
22.12.2017 09:18 | Mia-Riitta Niemi

Joulutervehdys Sinulle!

Joulun maut ja tuoksut,
viimein unohtuvat juoksut.
Rauhassa joulua viettää saa,
myös eläimet ja äiti maa.
Kaunis olkoon kaikkien joulu,
unohtukoon melu ja touhu.

Suomen upea 100-vuotisjuhlavuosi alkaa kohta olla kirjoissa ja kansissa. Vuoden aikana on tapahtunut paljon ja samalla vauhdilla kehittymisen tiellä jatkamme ensi vuonna.

Kuluneen vuoden aikana jatkuivat strategiamme mukainen toimintamallin ja rakenteen uudistaminen Claron sekä Suomen että USA:n toimipisteillä. Samalla jatkoimme määrätietoista palvelujen, osaamisen ja uusien toimintamallien kehittämistä.

Ensi vuonna jatkamme työtämme asiakkaidemme sekä johtamisen ja johtoryhmätyöskentelyn kehittämisen hyväksi. 

Rauhallista Joulua ja Hyvää Uutta Vuotta!

 

Claro Leaders Oy, 

Mia-Riitta Niemi
toimitusjohtaja


( Päivitetty: 22.12.2017 09:38 )

 - Mia-Riitta Niemi | Linkki



 Miksi ajanhallintaa?
20.12.2017 21:40 | Ani Kokkonen

Yksi itsensä johtamisen keino on ajanhallinta. Mutta kuinka aikaa pitäisi hallita? Se kun ei pysähdy vaan, jatkaa matkaansa määrätietoisesti. Aikaa ei voi hallita, mutta tekemisiä voi! Wikipediassa ajanhallinnasta kirjoitetaan seuraavasti: ”Aika on kokonaismäärä käytettynä tarpeellisten aktiviteettien tekemiseen ja toteuttamiseen. Ajanhallinnan tavoitteena on kasvattaa tehokkuutta, suorituskykyä sekä tuottavuutta. Ajanhallinta on hyvän suunnittelun ja harjoittelun tulos.” Meistä jokainen pystyy tehostamaan ja priorisoimaan tekemisiään, mutta harva pystyy siihen yksin. Ajanhallinnan parantamiseksi on olemassa joukko työkaluja.

Ajanhallinta on monen tekijän summa. Vuorokaudessa on 24 tuntia, josta iso osa kuluu lepoon. Jäljellä oleva aika tulisi osata käyttää tehokkaasti. Tekeminen luo jatkumon ja jotta tavoitteeseen pääsee, täytyy suunnitella oma ajankäyttö ja sen tehostaminen. Onko rutiineissani jotakin, josta voin luopua? Heikko ajanhallinta johtaa kiireeseen, joka taas aiheuttaa stressiä. Kiire ei kuitenkaan tarkoita tehokasta, päinvastoin. 

Ajanhallinnan opettelussa henkilöstö tarvitsee johdon tuen ja kannustuksen. Yritykselle ajanhallinta tarkoittaa tehokkaampia työtunteja ja sitä kautta säästöjä. Henkilöstö on motivoituneempaan ja innovatiivisempaa ja työhyvinvointi paranee. Kun aika käytetään tehokkaammin, voidaan työ hoitaa laadukkaasti loppuun, joka näkyy asiakkaalle saakka.    
 


( Päivitetty: 20.12.2017 21:43 )

 - Ani Kokkonen | Linkki



 VAU – tänään on johtoryhmän kokous!
15.09.2015 09:15 | Mia-Riitta Niemi

Ihmisillä on akut täynnä virtaa aurinkoisen kesän jälkeen. Tällä viikolla jo viisi johtajaa ovat kertoneet minulle jaksavansa syksyn sateet kesän helteiden tuoman energian avulla. Auringolla on siis valtava merkitys jaksamisellemme. Syksyn edetessä saamme täällä Suomessa nauttia auringosta entistä vähemmän ja tarvitsemme muita keinoja ladata akkujamme. Tässä eras esimerkki miten innostuksella saadaan aikaan.

Olin muutama viikko sitten erään ison yrityksen johtoryhmän kanssa kehittämässä heidän johtoryhmätyöskentelyään. Heillä oli ollut jo vuosia samat tavat toimia johtoryhmässä. He istuivat aina samoilla paikoilla johtoryhmässä ja agenda noudatti samaa kaavaa. Yrityksen tulos oli kääntynyt laskuun. Teimme heille  johtoryhmän Clarometri mittauksen jossa mitataan mm. johtoryhmän tunneilmapiiriä. Tuli ilmi että johtoryhmässä ei ollut kovin innostava ilmapiiri ja uusiin ideoihin ei suhtauduttu positiivisesti. Johtoryhmä oli ns. “siilojohtoryhmä” eli jokainen jäsen oli johtoryhmässä vain oman yksikkönsä edustajana ja ajamassa oman yksikkönsä etua, ei yrityksen etua.

Johtoryhmä halusi tehdä täyskäännöksen. Puhuimme avoimesti tunteista ja niihin liittyvistä syistä. Johtoryhmä lähti määrittämään uudestaan  johtoryhmän roolin, tavoitteen, pelisäännöt ja agendan. Lisäksi johtoryhmä määritti uudestaan tunteet jota haluaisivat kokea tulevaisuudessa johtoryhmän kokouksissa. Uusiksi  tunteiksi nousi mm. innostus ja VAU:n tunne. Sen jälkeen olikin se haasteellisin osuus eli johtoryhmä mietti uudestaan mitä pitää tapahtua johtoryhmän kokouksissa jotta jokainen aamulla herää VAU:n tunteeseen kun tietää että tänään on johtoryhmän kokous. Johtoryhmä oli sitä mieltä että paljon oli muututtava nykyiseen.  Pitkän pohdinnan jälkeen johtoryhmä löysi johtoryhmällensä täsyin uuden roolin ja johtoryhmäkäytäntöjä lähdettiin uusimaan radikaalisti (seisoma- ja kävelykokouksia, innovaatiokokouksia metsässä, kokouksia kuntopyörien päällä, agendalla ainoastaan yrityksen yhteisiä asioita eikä yksikköesittelyjä jne).

Johtoryhmä energisoitui uusista käytännöistä ja asioiden kirkastumisesta. Uudet tavoitteet tulivat heille konkreettisiksi. Yhteinen kehittäminen lähensi myös johtoryhmän jäseniä ja yhteistyö alkoi kollegoiden kanssa muuttua parempaan suuntaan. Aika tulee näyttämään miten yrityksen tulos tulee muuttumaan tästä uudesta suuntauksesta. Itse olen hyvin luottavainen sillä sekä oma kokemukseni johtoryhmistä sekä tutkimustulokset osoittavat että johtoryhmän hyvälle hengelle on selkeä yhteys yrityksen tekemään tulokseen. Eli eikun tuloksia odottelemaan tämänkin johtoryhmän osalta!

Kirjoittaja Mia-Riitta Niemi toimii Claro Leadersin toimitusjohtajana.

 


( Päivitetty: 20.12.2017 14:28 )

 - Mia-Riitta Niemi | Linkki


©2018 Claro - MMD Networks Oy